במקביל לגדילת תעשיית הרכב החשמלי (EV) באופן אקספוננציאלי, אף פסולת סוללות הליתיום-יון המניעות את הרכבים הללו גדלה בהתמדה. כשאורך חייה של סוללה ממוצעת עומד, פחות או יותר, על עד לשמונה שנים, בקרוב מאד, אנחנו עומדים להתמודד עם בעיה עקרונית מאד – מה היא הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם אותן כמויות עצומות של סוללות ליתיום שסיימו את חייהן כסוללות ברכבים חשמליים. 

אם כן, מה ניתן לעשות עם הסוללות הללו?

סוללות ליתיום – מדוע, בעצם, למחזר?

אחת מהבעיות הגדולות ביותר שמעכבות את מיחזור סוללות הליתיום-יון היא בעיית ניהול הפסולת, אבל לא יהיה זה נכון לומר שכל הסוללות המיוצרות היום מועדות להטמנה.

כשסוללת ליתיום-יון מודרנית מוגדרת כמגיעה ל”סוף” חייה, היא עדיין שומרת על כ-80% מהטעינה שלה. למרות שאין בכך די בכדי להפעיל רכב חשמלי, היא עדיין תהיה מספיק יעילה למגוון יישומים אחרים, כך שניתן יהיה להעניק לסוללות האלה פרק ב’ של לפחות עוד עשור שנים. סוג זה של שימוש-חוזר יהיה עדיף, לפחות בשלב הראשון, על מיחזור, מכיוון שהסוללות בעלות ערך רב – והמחזור שלהן, אף הוא יקר בהתאם. 

מכיוון שסוללות ליתיום מכילות, לעיתים קרובות, חומרים יקרי ערך כגון ניקל, מנגן וקובלט, בסופו של דבר השלכתן למזבלה (במיוחד כשכמויות הפסולת הולכות וגדלות) מהווה בזבוז של משאבים יקרים. נוסף על כך, אם מטרתם המוצהרת של הרכבים חשמליים הינה הפחתת פליטת הפחמן הדו-חמצני, כריית חומרי גלם חדשים הנדרשים לכך מהקרקע בכדי לייצר את כלי הרכב החשמליים החדשים, יהיה מנוגד לגמרי למטרה זו.

הבעיה העיקרית של מיחזור סוללות ליתיום

שווי השוק של סוללה מורכבת ובשלמותה נע, כיום, בין 10,000 ל-15,000 דולר כששווי החומרים המרכיבים אותה עומד על כ-1,500 דולר. אבל, אם יהיה ברצונכם להפיק מהסוללה את שווי החומרים שבה באמצעות מיחזור, תצטרכו לפרק אותה, תצטרכו לרסק אותה, תצטרכו לעבד אותה – מה שיותיר בידיכם הרבה פחות מערכם של אותם חומרים – רק כמה מאות דולרים.

שימוש חוזר

שימוש חוזר עשוי למלא תפקיד חשוב במתן הזמן הנדרש לתעשיית המיחזור על מנת לתכנן ולבנות את התשתית הדרושה למיחזור סוללות ליתיום בקנה המידה הכלל-עולמי. אבל נוכח ההערכה של IDTechEx כי הכמות הכוללת של סוללות ליתיום עתידה, עד לשנת 2040, להגיע ל-7.8 מיליון טון בשנה(!), הצפי הוא כי ההיצע העולמי של סוללות המתחילות סבב חיים שני יעלה על הביקוש שלהן. מה גם שלא כל הסוללות הליתיום תהיינה מסוגלות להציע שימוש חוזר – הסוללות שמקורן לא ידוע או סוללות המעורבות בהתרסקות הרכב, תזדקקנה למיחזור מיידי. וכמובן, גם סוללות ליתיום מתות, בסופו של דבר, לתמיד, ולכן יש צורך בגישה מרחיקת-ראות למיחזור, לניהול הפסולת ולחיזוק מאגרי החומרים הקריטיים.

נכון לכיום, לא ניתן לומר כי קיימת שיטת מיחזור ספציפית אחת, שהיא גם יעילה וגם רווחית דיה בכדי לספק פתרון בר קיימא לסוגיה זו. ובכל זאת, אנחנו, בגרין גו אנרג’י, עומדים לרשותכם בכל שאלה וייעוץ הנוגעים לסוללות ליתיום, לשימוש בהן ולמיחזורן! חברתנו מתקשרת עם גופי מחזור ישראליים ובינלאומיים בנוגע למחזור סוללות ליתיום ופסולת אלקטרונית בכלל. אנו עושים מאמצים רבים להגברת המודעות לנושא ומעניקים אפשרות לכל אחד/ת להגיע ולמסור למיחזור סוללות ליתיום שאינן בשימוש. 

חייגו למידע ורכישה 03-9441674 או צרו קשר לייעוץ וקפה!

 

שלח לחבר
שתף
Twitter
הדפס מאמר

כתבות בנושא

מוצרים אחרונים