אופניים חשמליים הפכו במהירות מקוריוז משעשע ויוצא דופן לתופעה נפוצה שאותה ניתן לפגוש בכל מקום במרחבים הציבוריים, ובמיוחד – בערים גדולות. עצם היותם כלי ממונע, המסוגל להוביל את הרוכב עליו מנקודה לנקודה תוך זמן קצר ובעלויות שהן יחסית נמוכות לחלופות הממונעות האחרות, גרמו לאופניים החשמליים להיות פופולאריים כל כך, אצל בני שכבות הגיל השונות. אולם, בשל ריבוי תאונות הדרכים שבהן היו מעורבים האופניים החשמליים ורוכביהם, ובמטרה לצמצם ככל האפשר את תאונות האופניים החשמליים בעתיד, הוסדר בישראל חוק התעבורה הנוגע להסדרת השימוש באופניים החשמליים.

אבל לפני הכל – מה, בעצם, מוגדר בחוק כ”אופניים חשמליים”?

מתוך הגדרות סעיף 1 בתקנות התעבורה, תשכ”א-1961 – “אופניים עם מנוע עזר” – אופניים שלהם שני גלגלים שמורכבים האחד אחרי השני, מותקן בהם גם מנוע חשמלי, והם עונים לכל ההגדרות הבאות: מנועם החשמלי של האופניים מופעל על ידי הדוושות והספקו המרבי הוא 250 וואט או פחות, וכוחו של מנוע האופניים יורד במקביל לעלייה במהירותם של האופניים ואף מפסיק פעולתו כשמהירותם של האופניים חוצה את רף ה-25 קמ”ש.

תקנות התעבורה אף קובעות (והנה אנחנו מגיעים לאמצעי הבטיחות המינימאליים המוגדרים בתקנות) כי באופניים החשמליים חייבים להיות מותקנים כלל אמצעי הבטיחות הבאים – צופר / פעמון, פנס קדמי תאורה לבנה – בהתאם לדרישות תקנה 132 (ס’ 1) שנראה לעין ממרחק מינימאלי של 150 מ’ כשמזג האוויר נאה, פנס אחורי קבוע עם תאורה אדומה בהתאם לדרישות תקנה 132 (ס’ 2), מחזיר אור אחורי אדום / גמיש בהתאם לדרישות תקנה 130 (ס’ 3) וחלק ג’ שבתוספת השנייה לתקנות, ומחזירי אור צהובים המורכבים על דוושות האופניים, בהתאם לדרישות תקנה 132 (ס’ 3).

חובת השימוש בקסדה בעת רכיבה על אופניים חשמליים

סעיף 65 ג בפקודת התעבורה (נוסח חדש) עוסק בחובת חבישת קסדה (המכונה בחוק “קסדת מגן”).בעת רכיבה על אופניים רגילים והוא פוטר מחבישת הקסדה בני 18 ומעלה שרוכבים בדרכים עירוניות. בנוגע לאופניים חשמליים, החוק נוקשה יותר והוא קובע את החובה לחבוש את קסדה הנושאת מחזיר אור בכל סוג דרך ומבלי להתחשב בגילו של הרוכב (שמוגדר בחוק כעומד על הגיל המינימאלי 16).

ביגוד ואביזרי בטיחות נוספים

עד כאן, עסקנו באמצעי הבטיחות הנדרשים על פי החוק – כלומר, המינימום שבמינימום, שאתם צריכים לנקוט בו בכדי שלא תקבלו דו”ח / קנס משוטר. המציאות, בדומה לתחומים אחרים, דורשת נקיטת אמצעים שהם הרבה מעל למינימום הנדרש. למשל, ישנן לא מעט קסדות פשוטות וזולות יחסית העומדות בתקן, אבל ישנן קסדות נוספות, יקרות ואיכותיות, שנחשבות גם כבטוחות יותר. סוגי ציוד נוספים שאותם תוכלו לרכוש הם מגיני הברכיים (שימנעו את החיכוך והשפשוף בעת החלקה על הכביש), מכנסיים נוחים המיועדים לרכיבה (ועם זאת, מגינים על הרגליים בעת החלקה), כפפות סופגות זיעה ונושמות, נעליים מיוחדות שמיועדות לרכיבה, מסיכה לפנים להגנה מפני קור / אבק וכן הלאה.

בשורה התחתונה, בעידן שבו גם הנוסעים בקופסאות המתכת אינם בטוחים מתאונה, על אחת כמה וכמה כי רוכבי האופניים החשמליים צריכים להגן על עצמם בכל דרך ובכל ציוד בטיחות אפשרי!

חייגו למידע ורכישה 03-9441674 או צרו קשר לייעוץ וקפה!
שלח לחבר
שתף
Twitter
הדפס מאמר

כתבות בנושא

מוצרים אחרונים