אם קניתם זוג אופניים בשנתיים האחרונות, מרבית הסיכויים הם כי המדובר באופניים חשמליות. אופניים חשמליות הן סוג האופניים הנמכר ביותר במרבית מדינות העולם המפותחות כיום. בארה”ב, למשל, בשנת 2021 הם עלו על הכביש כקטגוריית האופניים השלישית בגודלה, ובשנת 2022 היקף מכירות האופניים החשמליות עלה על מעל ל-800 מיליון דולר. אופניים חשמליות עדיין נמכרות יותר ממכוניות חשמליות, וזאת, מסיבה טובה. המנוע החשמלי קל המשקל באופניים החשמליות נותן פוש עוצמתי לכל סוגי הרכיבה, במיוחד הרכיבה על האופניים לנסיעות בין מקום למקום ולסידורים.

בליבן של המערכות המפעילות את האופניים החשמליות נמצאות סוללות לאופניים חשמליות – סוללה חזקה מבוססת-ליתיום. טיפול נאות בסוללה והידע כיצד לטעון אותה כראוי הם המפתח לקבלת טווח הנסיעה הטוב ביותר ולשמירה על חיי הסוללה לטווח ארוך.

טעויות שעלולות לחסל סוללות לאופניים חשמליות

  • טעינה ופריקה: כאשר אתם קונה אופניים חשמליות חדשות, יהיה עליך לטעון את הסוללה במלואה לפני הרכיבה הראשונה עליהן, וזאת מכיוון שהסוללה, כנראה, לא הייתה פעילה במשך זמן מה. אבל לסוללות הליתיום אין “זיכרון”. כלומר, אין צורך לפרוק אותן ולטעון אותן במלואן בכל פעם כדי להשיג את מלוא הקיבולת שלהן. למעשה, עדיף אם לא תרוקנו את הסוללה עד לאפס, וזאת, מכיוון שאם תניחו לסוללת ליתיום להתרוקן לחלוטין, הדבר עלול לגרום לה נזק לצמיתות. 
  • אחסון: אם בכוונתכם להעביר מספר שבועות מבלי לרכוב על האופניים, אחסנו אותן (או לפחות את הסוללה שלהן) בחלל יבש ובטמפרטורת החדר, כשקיבולת הסוללה נעה בין 30-60 אחוז מהטעינה המלאה. זוהי הרמה היציבה ביותר לאחסון סוללות לאופניים חשמליות לטווח ארוך, טווח המפחית את הסיכוי לפריקה שתפגע בבריאות הסוללה. 
  • טעינה ממושכת: אל תשאירו את הסוללה מחוברת למטען למשך תקופות ארוכות. הדבר אינו הכרחי, ועלול ליצור מחזורי פריקה/טעינה קצרים, שבסופו של דבר יקטינו את קיבולת הסוללה. אם אתם מעבירים תקופות ארוכות מבלי לרכוב על האופניים, בדקו את רמת טעינת הסוללה מידי חודש, וטענו אותה מחדש חלקית, כאשר הטעינה יורדת מתחת ל-30%.
  • מזג אוויר: סוללות הליתיום מושפעות פחות ממזג אוויר קר מאשר סוגים אחרים של סוללות, ואתם לא אמורים לחוש בטווח המופחת בעת הרכיבה, אלא אם כן מדובר בטמפרטורות שהן הרבה מתחת ל-0. אבל, לאחרונה, גילו חוקרים שאחסון סוללות ליתיום בטמפרטורות נמוכות בצורה קיצונית לתקופות ארוכות עלול לפגוע בחלק מהקתודה של הסוללה, מה שיפגע בה ויפחית את הקיבולת של הסוללה. סוללות ליתיום גם לא תיטענה ביעילות בטמפרטורות קרות. כך שאם אתם מאחסנים את האופניים שלכם בחוץ ואתם מתגוררים באזור עם טמפ’ קור קיצוניות (כמו צפון ישראל), הכניסו את הסוללה פנימה אל הבית, כאשר האופניים אינן בשימוש.

כמו כן (וזה כבר הרבה יותר רלוונטי עבור מרבית תושבי ישראל) שמרו על הסוללה שלכם כשהיא מוגנת מפני חום קיצוני, אחסון על אדן חלון שטוף שמש או במכונית חמה עלול להעלות את טמפרטורת הסוללה מספיק בכדי לפגוע ברכיבים שלה. במצבי חום קיצוניים, הדבר עלול לגרום למה שנקרא “בריחת תרמית”, מצב בו הסוללה נכנסת למצב חימום עצמי בלתי יציב ובלתי מבוקר, העלול לגרום לשריפה.

ו… ניפוץ קטן של מיתוס!

בניגוד למיתוס (ולהיגיון) סוללות לאופניים חשמליות אין צורך לטעון מחדש לאחר כל רכיבה. למרות שטעינת הסוללה לאחר כל רכיבה נשמעת הגיונית, עם הזמן, התנהלות כזו מצמצמת את קיבולת הסוללה מהר יותר מהרצוי. כך שברכיבה יומיומית נורמטיבית, רוב הסיכויים הם שתצטרכו להטעין את הסוללה רק אחת לשלושה או לארבעה ימים.

חייגו למידע ורכישה 03-9441674 או צרו קשר לייעוץ וקפה!
שלח לחבר
שתף
Twitter
הדפס מאמר

כתבות בנושא

מוצרים אחרונים