אנודה חיובית טעונה, קתודה שלילית טעונה ואלקטרוליטים הם המהווים את עיקרון הפעולה של סוללות ליתיום. מאז פותחו סוללות הליתיום הראשונות בשנות ה-70, הטכנולוגיה הפכה לעמוד התווך של חיי היומיום שלנו, כשסוללות הליתיום משמשות אותנו להנעה של כמעט כל דבר, מהטלפונים הניידים שלנו ועד למכוניות החשמליות.

אז מה הופך את סוללות הליתיום לאטרקטיביות כל כך עבור היצרנים המשלבים אותן במוצריהם?

צפיפות אנרגיה גבוהה

כשמדובר בצפיפות אנרגיה (כמות האנרגיה שסוללה יכולה להחזיק ביחס לגודלה) סוללות ליתיום מפגינות ביצועים מרשימים. ככל שסוללה יכולה לאגור יותר אנרגיה, כך צפיפות האנרגיה שלה גבוהה יותר. לשם השוואה, הסוללות המסורתיות מסוגלות להכיל בין 50 ל-100 ואט/ק”ג בעוד שסוללות הליתיום מתהדרות בטווח מרשים של בין 260 ל-270 וואט/ק”ג.

קלות

משקלן הממוצע של סוללות ליתיום נמוך בין 50% ל-60% ממשקלן של הסוללות המסורתיות. דבר ההופך אותן לאידיאליות בשילוב במכשירים קומפקטיים המצומצמים בגודלם כמו טלפונים חכמים ניידים או סורקים אלקטרוניים ניידים.

תוחלת חיים ארוכה

בנוסף להיותן נטענות, סוללות ליתיום מתגאות בתוחלת חיים ארוכה במיוחד. סוללות ליתיום איכותיות מסוגלות להחזיק מעמד ולתפקד לפרק זמן הארוך עד לפי 10 מאשר מקבילותיהן המסורתיות. כמובן, שגם סוללות הליתיום, בסופו של דבר, שובקות חיים, אולם עם נוהלי המחזור הנכונים, ניתן יהיה להשתמש בחלק מהחומרים שבהן ולשלבם בכלכלה המעגלית ברת הקיימא.

ביצועים טובים לאורך זמן

ליתיום או לא, כל הסוללות מתכלות עם הזמן. יחד עם זאת, כשמדובר בביצועים ארוכי טווח סוללות ליתיום מדורגות גבוה. סוללות ליתיום איכותיות ממשיכות להציע 80% מהקיבולת המדורגת גם לאחר כ-200 מחזורים.

פריקה עצמית נמוכה

פריקה עצמית היא אחת הבעיות הגדולות ביותר שעומדות בפני מהנדסי ויצרני הסוללות. בניגוד לסוגים אחרים של סוללות נטענות, לתאי הליתיום יון יש קצב פריקה עצמית נמוך. סוללות, בדרך כלל, תאבדנה בסביבות 5% מרמת טעינתן בשעות הראשונות, אולם הדבר משתנה ומצטמצם עם הזמן.

זמני טעינה מהירים

זמני הטעינה המהירים הופכים את סוללות הליתיום לטכנולוגיה המועדפת לשילוב במוצרי הצריכה, ביניהם מכשירים נישאים (כמו סמארטפונים וטאבלטים), כמו גם מוצרים גדולים יותר המופעלים כיום על ידי סוללה (כדוגמת המכוניות החשמליות).

טכנולוגיה הניתנת להתאמה אישית

בשל גמישותו של עיקרון הפעולה של סוללות הליתיום, היצרנים אינם צריכים לציית לגישה אחידה אחת שאמורה להתאים ל”כולם” בעת פיתוח הסוללות. הפוטנציאל ליצירת ואריאציות שונות הוא עצום, וחלק מהיצרנים כבר עושים בו שימוש גם בימים אלה ממש. לדוגמה, טסלה שאמנם משתמשת במכוניותיה בסוללות, שלכאורה, נכללות תחת ההגדרה “סוללות ליתיום”, אבל היא פיתחה וייצרה אותן בצורה ששונה מסוללות הליתיום האחרות שאותן אנחנו מכירים, בכדי שתתאמנה לדרישותיה הספציפיות.

בשורה התחתונה

סוללות הליתיום המודרניות מככבות כיום כמעט בכל מכשיר הזקוק לאנרגיה לשם הפעלתו, ובמקביל – אף חייב להיות נייד. נראה שבעתיד הקרוב נראה לא מעט התפתחויות בתחום, שרובן-ככולן נובעות מהצורך המתגבר שלנו בניידות!

חייגו למידע ורכישה 03-9441674 או צרו קשר לייעוץ וקפה!
שלח לחבר
שתף
Twitter
הדפס מאמר

כתבות בנושא

מוצרים אחרונים