עם התפתחות פופולאריות השימוש בכלי רכב המבוססים על סוללות (כדוגמת אופניים חשמליים, קורקינטים ואף רכבים), הבטיחות וקלות המשקל הופכות, בהדרגה, לעיקר תשומת הלב של מרבית המשתמשים בהם, ואף מהווים קריטריונים מרכזיים בבחירת כלי הרכב וסוגו. לאחר בדיקות רבות, יצרניות אופניים חשמליים רבות רואות בסוללות הליתיום את הפתרון האופטימאלי לצורך במקור אנרגיה נייד, וזאת, בגלל מאפייניהן העיקריים: יחסי עלות – תועלת טובים, אורך חיים ארוך יותר ופריקה נמוכה ואפקטיבית יותר.

סוגי ההרכבים הכימיים המסוגלים לשמש סוללות לאופניים חשמליים כמקור אנרגיה

הסוג הראשון של סוללות לאופניים חשמליים, כמובן, יהיה סוללת עופרת-חומצה, וזאת – בזכות ההיסטוריה שלה, שהיא בת למעלה מ-150 שנה. סוללות אלו שייכות לסוג הראשון של סוללה נטענת שיוצרו אי פעם. הן מסוגלות לספק זרמים חזקים, דבר שאומר כי לתאים המרכיבים אותן ישנו יחס כוח-משקל גדול יחסית. תכונות אלו, בתוספת לעלותן הנמוכה, הופכות אותן לאטרקטיביות לשימוש בכלי רכב הממונעים בכדי לספק את הזרם הגבוה הנדרש בעת התנעת כלי הרכב.

הסוג השני הוא סוללת ליתיום (או, נכון יותר – סוללת ליתיום-יון). גם זה הוא סוג של סוללה נטענת, המשמש, בדרך כלל, במכשירים אלקטרוניים ניידים (כטלפונים) וכסוללה בכלי רכב חשמליים, למשל, סוללות לאופניים חשמליים, סוללות לאופנוע חשמלי וסוללות בקורקינט החשמלי. סוללות ליתיום-יון משתמשות בתרכובת ליתיום כחומר באלקטרודה החיובית, ובדרך כלל, בגרפיט בצד האלקטרודה השלילית של הסוללה.

סוללות לאופניים חשמליים – השוואה בין סוללות עופרת-חומצה לבין סוללות ליתיום-יון

להלן שלושה ההבדלים העיקריים בין שני סוגי סוללות אלו:

עלות
סוללת עופרת-חומצה מבוססת על הרכב כימי פופולרי, הזמין בכמויות גדולות (ולכן, מלווה במעט מאד דאגות בנוגע לזמינותו) ​​והסוללות מגיעות במגוון גדלים. בדיוק כפי ששמן מרמז, סוללות עופרת-חומצה מיוצרות על בסיס עופרת, חומר הגלם שקל מאד להשיג, וכתוצאה, סביר להניח שלא יהיה כל מחסור בו. יחד עם זאת, כאשר אנחנו צוללים לעומק ומתחילים להסתכל על המחיר במונחים של “הספק” או “אורך חיים”, סוללות לאופניים חשמליים בטכנולוגיית ליתיום-יון עשויות להציע אופציה נוחה ויעילה יותר.

צפיפות האנרגיה
בהשוואה בין שני ההרכבים הכימיים האחד לצד השני, סוללות ליתיום משיגות צפיפות אנרגיה שעומדת על 90-220+ Wh/KG, מול 50-90 Wh/KG שאותן משיגות סוללות עופרת-חומצה. יעילות של סוללות ליתיום-יון עומדת על 95% ויותר, מה שאומר, ש-95 אחוזים (או יותר) מהאנרגיה האצורה בסוללת ליתיום-יון ניתנת לשימוש בפועל. לעומתן, סוללות חומצה-עופרת משיגות תועלת הקרובה יותר ל-80-85%. בשטח, מה שזה אומר, מעבר למספרים, זה שסוללות שנחשבות ליעילות יותר הן אלה הנטענות מהר יותר, פריקתן יעילה יותר, ויעילותן המשופרת של סוללות ליתיום פירושה גם קיבולת סוללה אפקטיבית יותר.

אורך חיי הסוללה
בהשוואה לסוללות חומצה-עופרת, סוללות ליתיום-יון נהנות ממתח כפול בעוצמתו וקיבולת של פי קרוב לשלושה מקיבולת סוללת חומצה-עופרת. הן שוקלות, בערך, כרבע ממשקלן של סוללות אחרות וצורכות כחצי מהאנרגיה שלהן. גם תוחלת חיי סוללות לאופניים חשמליים ליתיום-יון (קריטריון המשחק תפקיד מכריע בקביעת יעילותן הכוללת של סוללות),תהיה ארוכה, בדרך כלל, פי כמה מחייהן של סוללות חומצה-עופרת.

בשורה התחתונה, ניתן לומר, כי, ככלל, סוללות ליתיום הן הסוללות המתאימות ביותר לאופניים חשמליים, בשל יעילותן, קלות משקלן ויתרונות נוספים אחרים שלהן.
יחד עם זאת, להתאמה טובה יותר של הסוללה הספציפית המתאימה לאופניים שלכם, אתם מוזמנים לפנות אלינו, ואחד מאנשי המקצוע של גרין גו אנרג’י ישמח לסייע לכם בהחלטה.

חייגו למידע ורכישה 03-9441674 או צרו קשר לייעוץ וקפה!
שלח לחבר
שתף
Twitter
הדפס מאמר

כתבות בנושא

מוצרים אחרונים